آموزش معلم
q ضیاء تاج الدین؛ مژگان سلیمانی آقچای
چکیده
تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها ...
بیشتر
تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها و گزارش های روزانه صوتی، تصمیمات و استدلال های آموزشی پنج معلم را در هر حیطه نشان می دهد. تصمیمات معلمان در حیطه اول، انتخاب محتوای آموزشی، روش های تدریس و ارزشیابی بود. در حیطه دوم، تصمیمات معلمان بر مدیریت، انعطاف پذیری و پاسخگویی متمرکز بود. در حیطه سوم، تصمیمات آنها با هدف تعامل حرفه ای و توسعه حرفه ای انجام می گرفت. علاوه بر این، یک حیطه تصمیم گیری جدید به نام «تمایلات حرفه ای» کشف شد که انتخاب معلمان را در زمینه منش اخلاقی، نگرش و پاسخگو بودن شامل می شد. این حیطه جدید منجر به معرفی مرحله جدیدی از آموزش به نام فراعمل شد که به شدت بر سایر حوزه های تصمیم گیری و مراحل تدریس تأثیر گذاشت. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که استدلال آموزشی معلمان برگرفته از دانش، مهارت و ویژگی های شخصیتی آنها بود. این یافتهها نشان میدهد که شناخت تصمیمگیریها و استدلال های آموزشی معلمان تازه کار، شناخت تازه ای را در زمینه دامنه دانش و عمل حرفهای آنها ارائه میدهد.